Сучасне українське шкільництво від Олексія Грекова

«…Те, що ми вивчаємо в школі, – лише одна мільярдна частина від усього обсягу знань, накопичених людством. Хто вирішив, що ця частина важливіша, ніж будь-яка інша? Існує, дійсно, якийсь базис, який необхідний для того, щоби вважатися культурною людиною. Але він повинен бути зрозумілий і глибоко засвоєний, а не просто «пройдений».

<…>

Парадокс: наявна система освіти не подобається практично нікому, однак міняти її ніхто не поспішає. Чому? Відповідь: вона зручна більшості. Дітям, які погодилися на правила гри: ви нас типу учите, а ми типу вчимося. Батькам, які використовують школу, як камеру зберігання. Чиновникам, яким взагалі неприродно відчувати бажання щось змінювати.
Лише невелика частина батьків горить бажанням щось змінити, але для того, щоби це зробити, треба створювати свою власну школу, як свого часу зробили ми.

<…>

Ми зробили те, що пообіцяла, але так і не реалізувало держава – індивідуальну профілізацію. Кожен старшокласник у нас навчається згідно одного з 26 офіційно затверджених профілів, причому ми враховуємо і результати профорієнтаційної діагностики, і здібності дитини (в школі на 150 дітей працюють чотири психолога), і побажання батьків. Але для того, щоб у старших класах вибудувати таку систему, в молодших ми робимо все для того, щоби базові знання були засвоєні. Є такий напрям в освіті – продуктивна школа. Всю другу половину дня ми відвели під практичну і проектну діяльність. Тільки застосовуючи знання, діти дійсно навчаються.

<…>

Наявна система освіти лишилася нам у спадок від індустріальної епохи, і просто нездатна відповідати на запити дня завтрашнього. […] Уже зараз близько 30% першокласників мають психологічні та фізіологічні особливості, які не дозволяють їм вчитися в рамках класно-урочної системи, і до 2015 року, за прогнозами, число їх перевищить 50%.

<…>

… мене теж довго цікавило питання: чому вчителі, які переконують дітей, як важливо все знати, самі не навчаються у своїй власній школі? Чому історик не йде на урок до математика, щоби підтягнути позабуті інтеграли? Чому інформатик не поспішає виправляти свою слабеньку українську? У нашій школі вчаться усі, і в першу чергу – вчителі. Я взагалі вважаю: якщо хочеш чогось навчитися – почни викладати. Якщо ти тільки слухаєш, це не навчання, а просвітництво. Діти в школі просвіщаються. По-справжньому ж навчається лише той, хто застосовує свої знання і намагається навчити їм іншого.

<…>

На жаль, у фокусі шкільної системи – зовсім не дитина. Стандартна школа – це виробництво, але виробляє не «навчених, допитливих, психічно здорових, успішних дітей », чого б нам усім хотілося. Вчителі виробляють те, за що їм платять. Школа виробляє уроки!

<…>

Необхідно забезпечити можливість індивідуального навчання. Така система буде не дорожче, ніж нинішня, з її багатомільйонними витратами на підручники та перепідготовку вчителів. […] Сьогодні вже абсолютно неактуально «вчити вчитися»: знання є всюди, їх не треба добувати. Це все одно, що всіх і кожного «вчити вирощувати пшеницю», коли через дорогу булочна, а в ній 70 сортів хліба. Важливо навчитися застосовувати знання, інакше незрозуміло, навіщо вони взагалі потрібні.

<…>

Ми готові надавати методичну та організаційну підтримку. Я вважаю, вододіл пролягає не між приватними і державними школами, а між школами, створеними батьками та створеними людьми від освіти. Батьки створюють школи заради своїх дітей, і для них важливі не якісь порожні показники, а те, якими вони хочуть своїх дітей бачити в майбутньому. В Україні вже є школи, створені батьками. Це «ЕйдоС» в Запоріжжі, «Очаг» і «Вересень» в Харкові, «Мрія» в Одесі, «АІСТ» у Вінниці …

<…>

Якщо дитина зростає атмосфері любові і поваги до його особистості, ніхто й ніколи не зможе її зламати. А тому – хай вчителі і діти роблять одну спільну справу, як співробітники, допомагаючи один одному і разом відповідаючи за результат. А цей результат і є – ШКОЛА!»

Олексій Греков – співзасновник однієї з перших українських приватних шкіл – Школи «Афіни», голова Всеукраїнської асоціації сприяння розвитку шкільної освіти.

Алексей Греков: «Наша система образования фокусируется не на детях, а на уроках» 18.07.2011 http://kontrakty.ua

До теми:

Advertisements
Опубліковано у думай глобально, душа, діти, паростки майбутнього, самоорганізація / спільна дія. Додати до закладок постійне посилання.

Напишіть, що ви думаєте з цього приводу

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s