Війна: пам’ятати

Для кожного це свято своє. На щастя, я вільний від фанатизму віруючих у Велику Перемогу, але я не можу бути вільний від пам’яті про Велику Війну. Я живу на цій землі, политою кров’ю, потом, і сльозами тисяч людей – далеко не тільки солдатів, на землі, яка досі зрита кілометрами оборонних укріплень, яка вже більше шістдесяти років сходить кулями, гільзами, снарядами, мінами і кістяками колись живих і молодих людей, а тепер – невідомих солдатів.

Я пам’ятаю і люблю пісні війни, у яких не тільки радість перемоги, але й безкінечна втома боїв і переходів, і журба за загиблими і тими, хто лишився вдома, і розуміння того, що вже завтра хтось не вернеться із бою. Я пам’ятаю, що я живий тільки тому, що мої діди, які обидва перебували в діючій армії, лише завдяки щасливій випадковості повернулися живими, а бабусі – пережили голод, холод, приниження окупації, і фронт, який проходив через них двічі – спочатку на схід, а потім на захід.

Я пам’ятаю розповіді родичів та інших людей про непарадний бік війни – про тисячу чотириста сімнадцять днів, що передували 9 травня 1945 року. І про те, що було після того, коли люди починали відходити від шоку війни і намагалися влаштувати своє мирне життя – про голод у селах і життя по картках у містах, про фільтраційні табори для полонених і угнаних до Німеччини, про калік, про сиріт, про те, як на кожні десять молодих жінок припадало по одному здоровому чоловіку, і про те, як воїни-визволителі Батьківщини та Європи від нацизму поверталися до життя у країні торжествуючого сталінізму.

Я – пам’ятаю.

Опубліковано у скажу від себе, історичне | Теґи: . | Додати в закладки: постійне посилання на публікацію.

Напишіть, що ви думаєте з цього приводу

